Content Marketing

Bereik nieuwe klanten met doelgerichte content.
Je hebt een mooi product ontwikkeld of je biedt een mooie dienst aan, waarmee je weet dat je unieke waarde toe kan voegen voor je klant. Nu alleen nog zorgen dat deze informatie bij de juiste doelgroep terecht komt… Best een uitdaging in de zee van informatie die bij de 21e eeuw hoort. Het bereiken en overtuigen van een nieuwe klant gebeurt niet van het ene op het andere moment, dit is een proces dat uit 4 fases bestaat: de customer journey. De 4 fases van de customer journey zijn voor elke branche hetzelfde, maar de lengte en invulling ervan kan verschillen (hierover later meer). Doeltreffende content marketing, waarbij tekst en beeld elkaar versterken, kan een belangrijk verschil maken in elke fase van de customer journey.

De customer journey begint met de fase waarin je de klant bewustmaakt van de behoefte waaraan jouw product of dienst kan voldoen (Need Recognition). Na de fase van Need Recognition gaat de klant meestal over naar het zoeken van meer informatie over het bevredigen van de behoefte (Information Search), het evalueren van verschillende alternatieven die kunnen helpen aan deze behoefte te voldoen (Evaluation of Alternatives) en vervolgens de aankoop (Purchase).

Wat houden deze fases van de customer journey precies in? Wat is de definitie van content marketing? Wat is het verschil tussen content marketing en copywriting? Welke soorten content marketing bieden wij aan en welke kosten zitten hieraan verbonden? Lees verder voor antwoord op je vragen rondom content marketing.

Wat is content marketing?

In het internettijdperk, waarin het als ondernemer belangrijker is dan ooit om online zichtbaar te zijn, vliegen de termen je om de oren. Digital marketing, content marketing, copywriting? Wat is nou concreet het verschil? Als je aan Google vraagt ‘Wat is content marketing?’ krijg je in de eerste 10 resultaten al 10 verschillende definities. Wij zouden content marketing op de volgende manier definiëren: ‘Content marketing is elke vorm van marketing waarbij je je kennis en expertise laat blijken door online content te creëren en delen’.

Waarom werkt content marketing zo goed? Heel simpel: geven loont! Voordat je potentiële klant bij jou een product of dienst zal afnemen, wil diegene graag zeker weten dat jij de juiste expertise in huis hebt. Deze expertise kun je laten zien door je kennis te delen in bijvoorbeeld een blog, een post op social media, of een nieuwsbrief. Een veel gemaakte fout is dat ondernemers soms bang zijn om teveel informatie te geven over hun vakgebied, uit angst dat de concurrenten er met jouw tips vandoor gaan of je klanten zelf aan de slag gaan. Echter blijkt al snel dat er een groot verschil is tussen de theorie begrijpen en de theorie in de praktijk toepassen, waardoor er een grote kans is dat je leads, na eerst zelf een poging te hebben gedaan, alsnog bij jou terug komen.

Er zijn verschillende content marketing strategieën. Welke strategie het beste werkt, hangt zoals eerder gezegd af van het type product of dienst.  Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen ‘low involvement decision making’ en ‘high involvement decision making’.

  • Low involvement decision making is van toepassing op goedkopere producten of diensten waarvan de aankoop een routinehandeling is en waarvoor weinig informatie vereist is. Een voorbeeld is wanneer je in de supermarkt ter plekke besluit wat je vanavond gaat eten. Omdat de beslissing ter plekke gemaakt wordt, is een minder uitgebreide content marketing strategie nodig.

  • High involvement decision making geldt vaak voor duurdere producten of diensten waarvoor een uitgebreider beslissingsproces geldt. Denk bijvoorbeeld aan de keuze voor een softwarepakket voor je bedrijf. Dit is een intensiever keuzeproces, waarvoor dan ook een intensievere content marketing strategie nodig is.

Wij focussen ons op klanten in de B2B markt (business to business), oftewel bedrijven die zelf ook weer zakelijke klanten hebben. B2C marketing daarentegen is marketing die direct gericht is op het verkopen van een product of dienst aan de consument. In de B2B markt heeft men meestal te maken met high involvement decision making, wat betekent dat een aankoopbeslissing niet van het ene op het andere moment genomen wordt.

Wat is goede content?

Op deze vraag is geen eenduidig antwoord. Content marketing kun je namelijk op veel verschillende manieren aanpakken. Welke content het beste zal aanslaan, hangt af van de sector waarin je opereert, de sector waarin jouw klanten zich bevinden, en de fase van de customer journey zoals eerder besproken. Wij passen onze teksten daarom aan op de fase van de customer journey waarin jouw klant zich op het moment bevindt. Tijdens de ‘need recognition’ fase zal de klant voornamelijk op zoek zijn naar informatie. Dit betekent dat we in blogartikelen meer achtergrondinformatie zullen geven over het onderwerp om de lezer te informeren. Wanneer een klant concreet op zoek is naar het vergelijken van alternatieven om op basis hiervan een beslissing te maken, zullen we het informatieve deel beknopter houden en direct doorgaan naar de concrete voordelen van jouw producten of diensten – bijvoorbeeld op een product- of dienstenpagina.

Elke tekst die wij aanleveren, is daarom opgebouwd volgens het AIDA-principe.

De eerste en misschien wel de belangrijkste stap is de aandacht van je doelgroep grijpen. De eerste paar regels van een tekst zijn hierin bepalend. Dit doen we door te zorgen voor een opvallende kop en een verrassende inleiding.

Het is gelukt om de aandacht van je doelgroep te trekken, nu moeten we zorgen dat we deze vasthouden. Door het beschrijven van een herkenbare situatie of een probleem, maken we je potentiële klanten bewust van een behoefte waarvan ze misschien niet wisten dat ze deze hadden – een behoefte waarvoor jouw product of dienst de oplossing kan bieden. Het interest-gedeelte van een tekst vormt de basis voor het Need Recognition-proces. Hier wordt de klant bewust van een verschil in zijn/haar huidige staat ten opzichte van de gewenste staat.

Nadat we de klant bewust hebben gemaakt van een verschil in de huidige staat ten opzichte van de gewenste staat (het ‘probleem’) is het tijd om de oplossing te presenteren. En laat jij nou net precies de dienst of het product aanbieden dat de perfecte oplossing vormt om aan de behoefte van de klant te voldoen. In het ‘Desire’ gedeelte van de tekst beschrijven we hoe jouw product of dienst het gat kan overbruggen (bruggen zijn ons ding) tussen de huidige staat en de gewenste staat.

Je potentiële klant is zich bewust van de behoefte en begrijpt hoe jouw product of dienst kan helpen deze behoefte te bevredigen. Nu willen we dit moment gebruiken om direct tot actie over te gaan. Daarom sluiten we al onze teksten af met een call-to-action, oftewel een link naar je website voor meer informatie, de webshop waar jouw product of dienst kan worden besteld, of jouw contactgegevens waar ze meer informatie kunnen opvragen – afhankelijk van het doel van de tekst en het product of de dienst

Welke soorten content marketing bieden wij aan?

Content marketing, dus elke vorm van marketing waarbij je je expertise deelt door middel van conversiegerichte content, kan op veel verschillende manieren worden gedaan. Wij geloven echter dat het belangrijk is om je te specificeren: in plaats van veel dingen een beetje aan te bieden, richten we ons liever op het uitvoeren van een aantal specifieke activiteiten, maar dan wel goed. Onze kracht zit in techniek, tekst en beeld. Door deze drie skills te combineren, kunnen we verschillende vormen van content marketing aanbieden.

Hierin zit ook het voordeel voor jou als ondernemer. Als je een copywriter inhuurt, zal deze persoon over het algemeen je social media captions schrijven, maar moet je hier zelf het beeldmateriaal bij aanleveren. En als je zaken doet met een SEO-specialist die expert is op het gebied van zoekwoordenonderzoek, is er een grote kans dat je vervolgens zelf de blogs moet schrijven. Maar weinig mensen kunnen expert zijn in alles, en daarom geloven wij in het combineren van verschillende expertises.

Dankzij het combineren van onze expertises op het gebied van techniek, tekst en beeld kunnen wij de volgende drie diensten concreet aanbieden:

Dankzij onze kennis van Google snappen wij hoe zoekmachines werken en wat je kunt doen om gevonden te worden. En dankzij ons inzicht in het schrijven van pakkende, converterende teksten, kunnen wij blogs en webpages schrijven die je klanten zullen aanspreken op het juiste moment in de customer journey. Deze blogs en webpages richten we vervolgens zó in dat ze technisch goed werken, maar ook prettig te lezen zijn op laptop, tablet en telefoon. Het resultaat? Een website die zowel de zoekmachines als je doelgroep zal aanspreken.

Social media kan een krachtige tool zijn om in korte tijd de juiste doelgroep te bereiken – als je het op de juiste manier aanpakt. Van strategie tot content en inplannen: wij kunnen het volledige proces rondom social media marketing voor onze rekening nemen. We ontwerpen virtueel aantrekkelijke templates voor posts en stories (passend bij jouw huisstijl uiteraard), schrijven converterende captions met een call to action, en plannen je posts op de juiste tijdstippen in, voorzien van de juiste hashtags. Ook bieden wij onze diensten aan op het gebied van Reels, want videomarketing is in 2022 de strategie om met relatief weinig moeite een groot publiek te bereiken.

Een directe, persoonlijke benadering is een vorm van marketing die veel prospects zal aanspreken – maar dan moeten ze zich natuurlijk wel zelf hebben opgegeven voor je mailing list. Wij nemen het gehele proces rondom email marketing voor onze rekening. We zetten verschillende campagnes op om mensen te enthousiasmeren voor het ontvangen van een maandelijkse, tweewekelijkse of wekelijkse nieuwsbrief, we bouwen de nieuwsbrief in Spotler of MailChimp, en we rapporteren over de resultaten ervan.

Wat kost content marketing?

We zorgen dat meer mensen je website vinden in Google door middel van Search Engine Optimization (SEO). We verhogen de betrokkenheid van je doelgroep via klantgerichte email marketing. En we gebruiken social media voor meer interactie met je doelgroep op een manier die past bij jouw merkidentiteit. Voor optimaal resultaat voeren we je marketingactiviteiten uit op de plekken waar je doelgroep is, en daarvoor is het eerst belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Daarom adviseren wij startende ondernemers om eerst te beginnen bij brand development: het creëren van een sterke merkidentiteit, gebaseerd op de waarde die jij toevoegt voor je klanten waar je concurrenten dit nalaten. Voor doeltreffende content marketing is het belangrijk dat je je klanten kunt doorverwijzen naar een professionele, zakelijke website. Daarom bieden wij ook web development aan.

Duidelijk verhaal, content marketing. Maar wat mag dit kosten?

In plaats van te werken met een uurtarief, geven wij de voorkeur aan vaste pakketten per maand. Op deze manier betaal je niet voor onze uren, maar voor de kwaliteit die we leveren. Dit is alleen mogelijk wanneer jij als klant al een inschatting hebt van hoeveel content marketing je nodig zult hebben per maand en om welke soort content dit gaat. Eventueel kunnen we hier ook samen een plan voor opstellen.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen doen? Via deze link kun je direct een (vrijblijvende!) offerte aanvragen. Liever eerst persoonlijk kennismaken? Via onze contactpagina nodigen wij je graag uit voor een kop koffie of een virtuele meeting.

De partners waar we veel mee werken

Wij zijn altijd op zoek naar ondernemers om mee samen te werken en te verbinden. We komen graag met jou in contact om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Al meer dan 25 ondernemers gingen je voor!
SK Online Branding - partner Bridge Marketing

Eerst een kopje koffie?

Elke onderneming is anders en dit vraagt om een unieke en persoonlijke benadering. Wij gaan graag met je in gesprek om te kijken wat we voor je kunnen betekenen. Uiteraard is een gesprek gratis en vrijblijvend!
Bridge Marketing logo Monochrome on Transparent
Building your brand on what makes you stand out.
Google reviews 4.8 / 5
(+31)620148356
info@bridge-marketing.nl
Volg ons op

© 2024 Bridge Marketing. All rights reserved. | Fotografie door Kelvision

Waar kunnen we je mee helpen?







Plan een strategiegesprek




Waar kunnen we
je bij helpen

Wil je meer informatie ontvangen over onze diensten, heb je een vraag of opmerking over onze content, of lijkt het je gewoon ontzettend gezellig om met ons in contact te komen? Vul dan het onderstaande formulier in
Ik geef Bridge Marketing toestemming om mijn gegevens te verwerken*