Brand Development

Welke unieke waarde voeg jij toe voor je klant? Laat het zien met een sterke merkidentiteit!
Gefeliciteerd! Je hebt een mooi product ontwikkeld, je biedt een dienst aan die waarde toevoegt, of misschien heb je zelfs een geheel nieuw concept in gedachten. Helaas zul je niet de enige zijn. Tenzij je Bill Gates bent en met een briljante nieuwe uitvinding komt waarvoor je direct patent kunt aanvragen, zul je waarschijnlijk te maken krijgen met andere vissers die jouw vijver willen leeg vissen. Met andere woorden, je zult te maken krijgen met concurrenten die jouw potentiële klanten hetzelfde product of dienst willen aanbieden. Hoe zorg je dat je potentiële klanten voor jou kiezen en niet voor je concurrent? Het ontwikkelen van een sterke merkidentiteit kan hierbij het verschil maken.

We leven in een uitdagende tijd waarin veel mensen besluiten ondernemer te worden. Dit betekent dat de markt snel verandert, dat het aanbod toeneemt, en dat het belangrijker is dan ooit om op de juiste manier op de vraag in te spelen. Maar wat is een sterk merk? Lees verder om meer te leren over welke vragen je jezelf kunt stellen voor het definiëren van je Unique Selling Points, het verschil tussen red oceans en blue oceans, en hoe je waarde kunt toevoegen voor je klanten op plekken waar je concurrenten dit nalaten.

Hoe onderscheid ik me in de markt?

Voor het antwoord op deze vraag is het in eerste instantie belangrijk om te weten in welke markt je opereert. We hadden het eerder al over andere vissers (concurrenten) die jouw vijver (je markt) leeg willen vissen (je klanten). Om even in de metafoor van het water te blijven: in welke vijver ben je aan het vissen, een red ocean of een blue ocean?.

Een red ocean is een verzadigde markt waarin concurrenten elkaar de tent uitvechten om de beste, de goedkoopste of de meest originele aanbieder te zijn (rood verwijst naar de bloederige kleur van het water). Omdat er zoveel concurrentie is, kan het aanbod zelfs groter kan zijn dan de vraag. Een voorbeeld is het openen van een nieuwe, hippe koffietent in een drukke winkelstraat vol hippe koffietentjes. Je brand development, het ontwikkelen van je merkidentiteit, zal daarom gericht zijn op het overtuigen van je klanten dat jouw product of dienst beter, voordeliger of gebruiksvriendelijker is dan dat van je concurrenten.

Een blue ocean is een nieuwe markt waar nog bijna geen concurrentie aanwezig is. Een blue ocean betreed je door een nieuw concept te introduceren, door twee bestaande concepten samen te voegen tot iets vernieuwends, of door een nieuwe behoefte te ontdekken en te vervullen. Een voorbeeld is het openen van een koffietent en boutique store in één, in een stad waar dit concept nog nergens anders te vinden is. In plaats van iets beters of goedkopers te bieden dan je concurrentie, ligt je focus bij een blue ocean strategy op bewustzijn creëren. Je wilt je potentiële klanten bewust maken van hun behoefte, het belang van het vervullen van deze behoefte en de manier waarop jouw product of dienst deze behoefte kan vervullen.

Hoewel veel ondernemers de uitdaging aangaan om een nieuw concept te introduceren, zijn er in de praktijk weinig markten te vinden waar nog helemaal geen concurrentie aanwezig is. Ook hebben we zelf een aantal situaties meegemaakt waarbij mensen zich vol enthousiasme storten op de ontwikkeling van een nieuw concept, maar er maanden later achterkomen dat een andere partij al veel verder is met een soortgelijk concept. Brand development begint bij ons daarom altijd met een grondig markt- en concurrentieonderzoek, ook wel de SWOT-analyse genoemd. De SWOT-analyse vormt de basis voor de positionering. Hierbij staan de volgende vragen centraal:

  • Wat zijn jouw eigen sterke en zwakke punten?

  • Wat zijn de sterke en zwakke punten van je concurrenten?

  • Welke kansen en bedreigingen biedt de markt waarin je opereert?

  • Op welke manier kun jij waarde toevoegen waar je concurrenten waarde laten liggen?

De SWOT-analyse vormt de basis voor de positionering. Lees hier hoe dit in de praktijk werkt.

Hoe bouw ik een sterk merk?

Met behulp van eerder genoemde SWOT-analyse weet je hoe je waarde kunt toevoegen voor je klanten op punten waar je concurrenten dit nalaten. Uit deze analyse volgen je Unique Selling Points: de punten waarop jij unieke waarde kunt toevoegen voor je klanten. Hoe definieer je je USP’s en hoe kun je deze USP’s gebruiken als de fundering voor een sterk merk

De volgende vragen kunnen je op weg helpen bij het definiëren van je USP’s:

  • Wat zijn jouw unieke skills en expertises?

  • Op welke manier kun je deze skills gebruiken om waarde toe te voegen?

  • Wat is je ideale doelgroep?

  • Wat zijn je eigen kernwaarden en hoe breng je deze naar voren in je bedrijf?

  • Met welke missie en visie ben je ondernemer geworden?

  • Waar wil je dat je klanten aan denken bij het horen van je merknaam of het zien van je logo?

Een sterk merk is herkenbaar, consistent, eenvoudig te begrijpen, en draagt een boodschap met zich mee. Deze boodschap is het verhaal dat jij je klanten wilt vertellen. Een merk is meer dan alleen een catchy naam of een mooi logo. Een sterk merk is opgebouwd op jouw onderscheidend vermogen, en draagt het verhaal van je onderscheidend vermogen uit via de naam, het logo, de slogan, het missie & visie statement – maar vooral de dingen die je doet.

Laten we voor het gemak even ons eigen merk, Bridge Marketing, als voorbeeld noemen. De brug in de naam en het logo is niet willekeurig gekozen. Deze brug staat voor de manier waarop wij onze merken en die van onze klanten opbouwen. Bij elk merk dat wij creëren, staat het onderscheidend vermogen van het bedrijf centraal: dus de plek waar jij unieke waarde voor je klant toevoegt (je USP’s). Door deze USP’s terug te laten komen in het logo, de huisstijl, de naam en slogan, de website, de social media, en eigenlijk alle content die we voor de klant creëren, zijn alle elementen van het merk als een brug met elkaar verbonden. Vandaar Bridge Marketing – building your brand on what makes you stand out.

Voel je je geïnspireerd (we hope so;)) en wil je ook een sterk merk neerzetten, waarbij je klanten in één oogopslag zien welke waarde jij toevoegt? Lees dan verder hoe wij te werk gaan.

Brand development: hoe werkt het?

Wij nemen het volledige proces omtrent brand development voor onze rekening. Hierbij houden we samengevat de volgende stappen aan:
Stap 1. Markt- en concurrentieonderzoek (SWOT-analyse)

Zoals hierboven besproken begint elk brand development traject bij een grondige SWOT-analyse, met als doel het ontdekken van jouw sterke en zwakke punten, de sterke en zwakke punten van jouw concurrenten, de kansen en bedreigingen in de markt, en de punten waarop jij waarde kan toevoegen voor je klanten waar je concurrenten dit nalaten.

Stap 2. USP-definitie en positionering

Uit de SWOT-analyse volgen je USP’s (Unique Selling Points). Deze USP’s geven aan hoe jij je het beste kunt positioneren in de markt, en dus ook de punten waarop je je mag focussen in je brand development.

Stap 3. Naam en slogan

Je naam bestaat uit één of enkele woorden, maar deze woorden zijn het eerste waar je klanten aan zullen denken als het over je bedrijf gaat. Een sterke merknaam is catchy, uniek, makkelijk uit te spreken en te lezen, makkelijk te onthouden, en geeft in één oogopslag aan waar jij voor staat. De USP’s van onze klanten komen daarom altijd terug in de namen en slogans die wij voor hen bedenken

Stap 4. Logo, huisstijl en fotografie

Een sterk merk komt tot leven met professioneel en krachtig beeldmateriaal. Hiervoor werken wij samen met een aantal getalenteerde partners met jarenlange ervaring op het gebied van beeld en geluid. Bij beeldmateriaal hoort natuurlijk een aantrekkelijk logo en een herkenbare huisstijl, maar denk ook aan zakelijke fotografie, brochures, video en animatie. U roept, wij leveren.

Stap 5. Missie & visie statement

Waarom ben je gaan doen wat je doet? Welk probleem wil je oplossen met jouw product of dienst? Het weten is één ding, maar het op een pakkende en herkenbare manier opschrijven van je missie en visie vereist storytelling skills. Wij vertalen jouw kernboodschap naar een prettig lezend verhaal waarin je doelgroep zich zal herkennen.

Stap 6. Bedrijfsplan

De laatste stap in het ontwikkelen van je merkidentiteit is het schrijven van een bedrijfsplan. Een bedrijfsplan is vooral van belang wanneer je een nieuw concept in de makt wilt zetten. Het doel van je bedrijfsplan is om klanten en eventuele investeerders te overtuigen van de toegevoegde waarde van jouw concept. Wij adviseren je over onder andere het marketingplan, je doelgroep en de positionering. Ben je zelf niet van het schrijven? Dan bieden wij ook de optie het merendeel van het bedrijfsplan voor je te schrijven, met uitzondering van zaken als de financiële planning (we zijn namelijk geen financieel adviseurs).

Wat kost brand development?

Wij verzorgen je markt- en concurrentieonderzoek, brengen de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf in kaart, definiëren je USPs en vertalen deze in een pakkende merkidentiteit. Uiteraard liggen de eindbeslissingen altijd bij jou, want uit eigen ervaring weten we dat een concept kan aanvoelen als je persoonlijke kindje. Als je een sterke, consistente merkidentiteit hebt ontwikkeld, wil je deze natuurlijk ook uitdragen aan je klanten. Ook hierbij helpen wij je door verschillende vormen van content marketing aan te bieden. Bij een sterke merkidentiteit hoort een professionele, zakelijke website. Daarom bieden wij ook web development aan.

Wat kost het ontwikkelen van een volledige merkidentiteit?

Brand development is maatwerk. De hoeveelheid werk is afhankelijk van het type markt waarin je opereert (red ocean of blue ocean), de fase van ondernemersschap waarin je bevindt, en natuurlijk jouw eigen wensen. Misschien heb je je markt- en concurrentieonderzoek al uitgevoerd, maar kun je nog hulp gebruiken bij het vertalen van je onderscheidend vermogen naar een pakkende naam en slogan. Of misschien merk je dat je huidige positionering niet het gewenste effect oplevert en ben je toe aan een rebranding. Daarom werken wij niet met vaste prijzen, maar stellen we samen met jou een op maat gemaakt pakket samen.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen doen? Via deze link kun je direct een (vrijblijvende!) offerte aanvragen. Liever eerst persoonlijk kennismaken? Via onze contactpagina nodigen wij je graag uit voor een kop koffie of een virtuele meeting.

Eerst een kopje koffie?

Elke onderneming is anders en dit vraagt om een unieke en persoonlijke benadering. Wij gaan graag met je in gesprek om te kijken wat we voor je kunnen betekenen. Uiteraard is een gesprek gratis en vrijblijvend!
Bridge Marketing logo Monochrome on Transparent
Building your brand on what makes you stand out.
Google reviews 4.8 / 5
(+31)620148356
info@bridge-marketing.nl
Volg ons op

© 2024 Bridge Marketing. All rights reserved. | Fotografie door Kelvision

Waar kunnen we je mee helpen?







Plan een strategiegesprek




Waar kunnen we
je bij helpen

Wil je meer informatie ontvangen over onze diensten, heb je een vraag of opmerking over onze content, of lijkt het je gewoon ontzettend gezellig om met ons in contact te komen? Vul dan het onderstaande formulier in
Ik geef Bridge Marketing toestemming om mijn gegevens te verwerken*